Články

Smysl naší práce

15. 4. 2019   Mgr. Petr Hlušička

Většinová komunikace směrem k podřízeným se týká jejich konkrétní práce z pohledu, jaké je zadání, jak ji lépe dělat nebo jak se to podařilo. Velmi často, ale chybí prvek, který sám o sobě může být velmi silným motivátorem a impulsem pro to, abychom se o svoji práci zajímali a snažili se dosáhnout dobrého výsledku. Jedná se o smysl a důvod, proč konkrétně tuhle práci máme dělat a jaké bude mít dopady.

Touha se zlepšovat

1. 4. 2019   Mgr. Petr Hlušička

Jeden z nejsilnějších impulsů a motivů, které nás vtahují do libovolné činnosti, je naše samotné zlepšování v konkrétní aktivitě. Jedná se o silný impuls, který je pro nás přitom tak přirozený. Jak ale takový mechanismus můžeme využít v pracovním prostředí?

Přidej, nebo odcházím!

25. 3. 2019   PhDr. Vojtěch Bednář

Zaměstnanec, často velmi potřebný, přichází za svým šéfem a přednáší nekompromisní požadavek. Firma se má, platy rostou, poroste i můj. Ihned mi přidejte, jinak odcházím!

Rozvoj samostatnosti podřízených

18. 3. 2019   Mgr. Petr Hlušička

Při práci s podřízenými se často můžeme setkat s tím, že vedoucí pracovník jen velmi nerad deleguje, drží si kontrolu nebo jen sklouzne do stereotypu, kterým výrazně limituje rozvoj svých podřízených, a tak i celého týmu. Vhodným způsobem, jak tomu můžeme předejít je vedení podřízených směrem k sebeřízení. To při vhodné realizaci má nejen dobrý motivační dopad, ale také výrazně podporuje jejich rozvoj.

Spravedlnost a vedení

4. 3. 2019   Mgr. Petr Hlušička

Jeden ze základních principů, které je zcela zásadní dodržovat v pozici vedoucího vůči podřízeným, je spravedlnost. V okamžiku, kdy lidé získají pocit, že se vůči nim vedoucí dopouští nespravedlnosti, tak se postupně vytrácí důvěra i motivace.

Bully – šikana v týmu

18. 2. 2019   Mgr. Petr Hlušička

Občas se můžeme setkat s nepříjemným člověkem v týmu, který dává najevo svoji nadřazenost vůči ostatním. Většinou se v takovém případě jeho pozornost zaměřuje na nejslabší článek v týmu, ať se jedná o nováčka nebo člověka s menšími sociálními schopnostmi. Co se odehrává v týmu, když danou situaci neřešíme?

Náklady na HR v krizi a v poklesu ekonomiky

11. 2. 2019   PhDr. Vojtěch Bednář

Chystáte se na ekonomicky méně šťastné časy? Pokud ano, určitě vás zajímá, co případný hospodářský pokles nebo dokonce krize udělá s vašimi náklady na řízení lidských zdrojů ve firmě.

Nový člověk v týmu

4. 2. 2019   Mgr. Petr Hlušička

V okamžiku, kdy do týmu přichází nový člověk, tak se nejedná o zátěž pouze pro něj, ale i pro stávající tým. Daná situace ovlivňuje atmosféru i vztahy v týmu. To zároveň zpětně působí na nového člověka a má přímý dopad na jeho spokojenost a další působení ve firmě. Jak na tuto vzájemnou adaptaci a co pro její zvládnutí můžeme udělat.

Jak zavést nové pravidlo v týmu

21. 1. 2019   Mgr. Petr Hlušička

V okamžiku, kdy i do sehraného týmu zavádíte nové pravidlo či změnu dosavadního pořádku, tak se musíte vypořádat s přirozeným aspektem odporu k novému. Pokud přistoupíte pouze k oznámení změny, tak se můžete se zlou potázat. Pro eliminaci případných komplikací můžete vyzkoušet následující postup.

Vedení lidí v krizi

14. 1. 2019   PhDr. Vojtěch Bednář

Máte se dobře, pouze chybí lidé? Zakázek je přehršel a peníze doslova prší? Gratuluji. Žádná sklizeň ale není věčná a tak je čas začít si připomínat, co nás čeká v krizi. Jen tak ji dobře zvládneme.

Vedoucí jako vzor

17. 12. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Role vedoucího nespočívá pouze řízení podřízených, tedy v úkolování, kontrole a jejich hodnocení, ale také v dalších oblastech. Ovlivňuje nejen plnění úkolů, ale má zodpovědnost za motivaci, vztahy a rozvoj svých lidí.

Teambuilding

3. 12. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Teambuilding je poměrně často realizovaný „benefit“ a to i díky aktuálnímu stavu ekonomiky. Firmy a její zaměstnanci se nyní potýkají se zvýšenou zátěží a často i s navyšováním počtu zaměstnanců. S tím je spojená potřeba podpořit vztahy a vazby směrem ke firmě, ale i mezi zaměstnanci. Podívejme se na to, jaké má dopady a co zohledňovat.

Rychlý růst firmy

5. 11. 2018   Mgr. Petr Hlušička

V okamžicích, kdy ve firmách dochází k rychlému růstu, zvyšování výroby a s trochou štěstí i navyšování počtu personálu, tak se setkáváme se s typickými nemocemi s ním spojeným. Na co si dávat pozor z pohledu lidských zdrojů?

Workshopy vedoucích pracovníků

22. 10. 2018   Mgr. Petr Hlušička

V rámci běžné praxe se vedoucí pracovníci ve firmě při řešení problematických situací nejčastěji obrací na svého nadřízeného, popřípadě mentora či kolegu, s kterým jsou v úzké spolupráci. Vhodnou variantou jsou pracovní skupiny vedoucích, v rámci kterých se mohou setkávat a společně řešit různé situace.  

Podpora nového týmu

8. 10. 2018   Mgr. Petr Hlušička

V okamžiku, když sestavujete nový tým, tak je dobré si uvědomovat co se mezi jeho členy odehrává. To, jak se tým na začátku rozběhne, můžete ovlivnit hned v počátku a výrazně tak zkrátit jeho rozjezd.

Jak na zpětnou vazbu

24. 9. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Vždy po určité době či při završení projektu je vhodné si najít čas na své podřízené a pobavit se o tom, jak vše probíhalo a co by se dalo zlepšit. V následujícím článku se budeme zabývat tím, jakým způsobem můžete postupovat.

5 tipů pro mentora

10. 9. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Mít mentora může mladého kolegu posunout nejen v jeho schopnostech, ale i v osobní oblasti. Mentor neposkytuje pouze své zkušenosti a podporu v náročných situacích, ale také motivuje a inspiruje k dalšímu posunu a vnitřnímu rozvoji.

Začátek září v životě manažera

3. 9. 2018   PhDr. Vojtěch Bednář

Když jsme byli děti a pak studenti, byl začátek září začátkem školního roku. I když už jsme „dospělí“ stále nás tato doba výrazně ovlivňuje. Pokud vedete lidi, měli byste s tím počítat.

Stres po dovolené

28. 8. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Léto a období dovolených je příjemné, ale vše má svoji cenu. A v tomto případě je to návrat do pracovního procesu. Pokud se nepřipravíte, tak vás návrat do reality může stát víc energie, než kolik jste načerpali. Jak na to?

Koho máme povýšit?

13. 8. 2018   PhDr. Vojtěch Bednář

Firma roste, nabírají se noví zaměstnanci, tím vzniká také nový management. Obtížně se pak vybírají lidé na pozice nových tým lídrů a ještě možná hůře adepti nižšího středního managementu. Koho povýšit na manažera?


© 2019 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520