Články

Vedení porady

25. 10. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Velké množství porad je vnímáno jako neefektivní, ztráta času nebo zatěžující. Na vině bývá jejich neefektivní a nesystematické řízení. Současně se setkáváme s tím, že vedoucí a klíčoví pracovníci tráví téměř polovinu svého času na poradách. A většina tohoto času je vnímána jako ztrátová a zbytečná. Co je tedy důležité mít na paměti při řízení porady?

Komunikace změn ve firmě

11. 10. 2021   Mgr. Petr Hlušička

V okamžiku, kdy ve firmě či v rámci týmu očekáváte nebo plánujete významné změny, tak přichází čas připravovat vhodnou komunikační strategii. Nezáleží na tom, zda jsou pozitivní či negativní, vždy musíte brát ohled na lidi a zavčasu začít vysvětlovat, být připraven na reakce nebo korigovat nevhodný průběh.

Psychohygiena pro manažery

4. 10. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Chcete-li zvládat lidi, musíte zvládat především sami sebe. Manažeři nekončí kvůli tomu, že by jejich podřízení byli nesnesitelní, ale protože přestávají zvládat vlastní zatížení. Jak na ně?

Komunikace při konfliktech

27. 9. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Doba po dovolených může být spojená s větší mírou pracovní zátěže, ale také možných třenic a konfliktů mezi kolegy. Jaká by měla být v těchto případech role vedoucího a jak můžeme postupovat.

Když musí zaměstnanec vracet odstupné

20. 9. 2021   Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Výpověď pro nadbytečnost není žádný neznámý institut pracovního života. Čas od času se s ní setká každý, ať už je na jedné či druhé straně. V praxi to to vlastně jednoduše znamená, že práce zaměstnance už není pro firmu potřebná, a proto musí z kola ven.

Pět témat letošního léta – pět otázek na Firemního sociologa

6. 9. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Co zajímalo čtenáře Firemního sociologa letos o prázdninách? A na co jste se nás ptali? Dnes přinášíme pět hlavních témat a pět otázek, se kterými jsme byli kontaktováni.

Nový (školní) rok – výzvy a rizika pro leadership

30. 8. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Začátek září je tradičně začátkem nového školního roku. Co znamená z pohledu práce s lidmi ve firmě, vedení a managementu?

Co nabídnout novým zaměstnancům?

23. 8. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Firmám chybí lidé a je stále těžší je přesvědčit, aby šli pracovat právě k nám. Co může fungovat a na co se soustředit?

Návrat z home office

9. 8. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Mnoho zaměstnavatelů se připravuje nejen na návrat lidí z dovolených, ale také z dlouhodobého pobytu na home office. To bývá zátěží nejen pro samotné zaměstnance, ale také pro firmy. Co může udělat vedoucí pro snížení napětí a co nejrychlejší rozjezd?

Proč potřebujeme dovolenou

12. 7. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Období dovolených je v plném proudu a většina z nás si ho po dlouhé odmlce plně vychutnává. Je to období, které nám poskytuje prostor pro načerpání ztracené energie, odpoutání se od kontinuálního stresu nebo jen změnu v našem stereotypu. Pojďme si ale říct, co nám fakticky dovolená poskytuje a v čem je její význam.

Význam adaptace při náboru velkého počtu zaměstnanců

21. 6. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Firmy v současné době nabírají poměrně velké počty nových zaměstnanců. S tím se mimo zátěže na personální oddělení pojí několik poměrně zásadních aspektů, které mají dopady na celou firmu. S těmi je nutno počítat a proaktivně pracovat na eliminaci případných negativních jevů.

Vypadnutí vedoucího z role

7. 6. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Po útlumu provozů a snížení produkce se znovu rozběhla intenzivní výroba. Často spojená s potřebou zvýšit produkci, nabrat nové lidi a případně přejít na nepřetržitý provoz. S tím jdou ruku v ruce možné komplikace, od nespokojenosti zaměstnanců s takovou intenzitou, obav ze změn až po nedostatek pracovníků. Jaká je role vedoucího v těchto chvílích?

Pracovní zátěž a vztahy po covidu

31. 5. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Návrat do lavic a do kanceláří je spojený s velkým nadšením a očekáváním, které možná někdy předčí samotnou realitu. Po dlouhé době a přesycení on-line schůzky a komunikací na dálku se většina lidí těší na návrat do standardního provozu. To nám může určitou dobu vydržet, ale už se pomalu můžeme setkat s prvními signály, že ne vše může být růžové, jak to nyní vnímáme.

Postcovidový personální management

24. 5. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Co čeká firmy po Covidu? Nedostatek lidí, nesplnitelné požadavky, hrozba krize? Dnes se pokusíme popsat zkušenosti z firem, se kterými se setkáváme a prognózu do budoucna.

Co nás Covid naučil? Zkušenosti manažerů z pandemie

17. 5. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Na každý problém lze pohlížet jako na příležitost a pandemie není žádnou výjimkou. Jak se z pandemie poučili vedoucí pracovníci a personální manažeři? Přinášíme řadu nejzajímavějších podnětů.

Jak zvládnout výpadek benefitů

10. 5. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Jedním z nežádoucích důsledků pandemie na práci je mimo jiné to, že řada zaměstnanců přišla o své benefity. Co to znamená, a jaké důsledky může mít tento stav pro budoucnost?

Employee assistance program - Zaměstnanecké asisteční programy

3. 5. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Současná situace nemá dopady pouze na provoz, procesy a hospodaření firem, ale také na firmu jako celek včetně jejích zaměstnanců. Nejedná se pouze o přímé dopady, které jsou spojené s onemocněním Covid-19 a vládními opatřeními, ale i o ty nepřímé, které mohou být neméně vážné. Napříč demografickým spektrem se můžeme setkat s výrazným nárůstem dopadů na naši psychiku, vztahy, ale také ekonomickou situaci.

Zkušenosti z pandemie – co nás Covid naučil?

26. 4. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Jste manažer nebo personalista? Podělte se s ostatními o svou nejvíce užitečnou zkušenost z pandemie.

10 poučení z krize pro mistry a liniové manažery

19. 4. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Na všem zlém je něco pozitivní, a i z pandemie se můžeme poučit. Co praktického si, pohledem Firemního sociologa, odnášejí z pandemie linioví manažeři? Dnes přinášíme 10 praktických poučení.

Dopady Covidu

12. 4. 2021   Mgr. Petr Hlušička

Současná situace kolem Covidu-19 a opatření s ním spojenými je zjednodušeně řečeno komplikovaná a rozpolcuje společnost. Ať co se týká jejího vnímání, reálnosti hrozby a možných následků, tak i přístupu k opatřením. Jak v soukromí, tak i pracovním prostředí. Často se liší názory a postoje nejen běžných lidí, ale i odborníků.


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520