26. 2. 2024   PhDr. Vojtěch Bednář

Jednoúčelový manažer je člověk, který je dosazen do vedoucí pozice jen a pouze proto, aby splnil konkrétní úkol a poté, co ho splní, odchází. Kdy přistoupit k jeho použití?

Když se řekne „, manažer pro konkrétní úkol“, patrně se vám vybaví pozice interim managementu (hledáte-li Interim manažera, rádi vám doporučíme jednoho z našich partnerů). Jednoúčelový manažer ale není totéž, co interim. Je to člověk, který je v rámci firmy dosazen do pozice vedoucího týmu, skupiny nebo oddělení proto, aby splnil jeden, konkrétní úkol, zatímco interim manažer má obvykle za úkol „napravit firmu“. Poté, co svůj úkol splní se může stát trvalým vedoucím, nebo je přesunut někam jinam.

Měli bychom jednoúčelové manažery využívat? Ano. Je to velmi smysluplný způsob, jak například provést nepříjemnou změnu, napravit nežádoucí stav nebo připravit půdu pro „definitivního“ vedoucího. Je ale potřeba dodržet celou řadu zásad, aby tato činnost byla nejenom smysluplná, ale pro všechny bezpečná.

To nejdůležitější na začátek. Jednoúčelový manažer by nikdy neměl být „záskok“. Tj. nikdy bychom jej neměli posílat aby udělal práci za regulérního vedoucího týmu s tím, že tohoto člověka pak vrátíme do funkce. Jednoúčelový manažer může tým vést mezi dvěma regulérními šéfy, ne místo jednoho.

Za druhé: jednoúčelový manažer přichází splnit konkrétní „misi“. Tato mise je vždy dopředu a jasně ohraničena a to buď naplněním stanoveného cíle, nebo uplynutím předem daného času. Nikde není řečeno jak dlouhý čas to může být, ale měli bychom si být vědomi toho, že jakmile je delší než čtyři měsíce, může se stát, že naši zaměstnanci začnou tohoto člověka považovat za svého standardního šéfa. V této situaci bude podstatně těžší jej vyměnit a jeho nástupce nemusí mít požadovanou autoritu.

Za třetí: ne každý může být jednoúčelovým manažerem. Typicky chceme zkušeného, ne však seniorního vedoucího s dostatečně velkou přirozenou autoritou a dostatečně velkým „tahem na branku“ – a to tehdy, když je cílem jeho působení splnit konkrétní úkol. Pro uklidnění například rozbouřené personální situace se naopak hodí citlivý a systematický člověk; bohužel, pro tyto lidi je obvykle problém být jednoúčelovými manažery. Zvolený adept v každém případě musí o tom, že je poslán do této role vědět a měl by znát i konkrétní náplň a délku svého úkolu. Využít zaměstnance jako jednoúčelového manažera a neříct mu o tom je sice možné, ale velmi neetické.

Za čtvrté: ne každý, kdo je schopen vykonat práci jednoúčelového manažera ji může dělat opakovaně. Poté, co svůj úkol splní by takový zaměstnanec měl (jestliže sám nepožaduje něco jiného) dostat spíše stabilní práci s možností růstu a samozřejmě také příslušnou odměnu.

A konečně za páté: Po jednoúčelovém manažerovi do týmu nikdy nesmí přijít další jednoúčelový manažer, ale naopak stabilní vedoucí, ať už budou jeho priority jakékoli.

Jaké jsou vaše zkušenosti s jednoúčelovými manažery? Máte tip, nebo příklad z praxe? Napište, nám zcela anonymně, do našeho nového fóra.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520