28. 2. 2022   PhDr. Vojtěch Bednář

Máte pocit, že svět se řítí z jedné krize do druhé? Jste stresováni a nemůžete se odlepit od zpravodajství? Má to vše vliv na váš výkon? Na výkon vašich podřízených? Čtěte, jak tuto situaci zvládnout.

Po dvou letech Covidu se zdálo, že je krize za námi. Vzápětí však zdravotní kalamitu nahradila válka v Evropě. Lidé jsou unaveni, frustrováni, otráveni a hlavně, potřebují klid na obnovu jak duševní, tak ekonomickou a toto platí nejenom pro jednotlivce, ale pro celou Evropu a možná svět. Krize se však neptá, a tak je potřeba se jí přizpůsobit.

Stres a zátěž dopadají na každého jinak, mnoho věcí je však společných. Přetížení, nutnost neustále se soustředit na krizi samotnou, sledovat zpravodajství, které v posledních letech funguje v „online“ režimu. S tím spojené snižování osobního výkonu, ale také schopnosti koncentrovat se na práci a postupná eroze sociálních dovedností. Zejména tyto faktory jsou kriticky důležité pro fungování vedoucích pracovníků. Co můžeme udělat, abychom jimi netrpěli, nebo alespoň omezili jejich důsledky? Dnes přinášíme několik praktických a vyzkoušených tipů nejen pro manažery. Vyzkoušejte je.

  1. Omezte příjem informací: v žádném případě nesledujte „nepřetržité“ zpravodajství; vyberte si dvě informační média a ta sledujte dvakrát denně. Celkově budete mít přehled o všem důležitém, ale nebudete k médiím „přilepeni“. Pokud se vám nedaří se jich zbavit, najděte si „náhražku“, tj. médium, které není zpravodajské a které si můžete pustit kdykoli; třeba rozhlasovou stanici hrající jen vaši oblíbenou hudbu.
  2. Omezte sociální sítě. V žádném případě žádný Facebook, a v „horkém“ období krize ani Twitter; obě tyto sítě jsou nyní vysoce toxické. Lepší je LinkedIn a samozřejmě účelové sítě, pokud je potřebujete pro práci. Jestliže se v rámci zaměstnání nebo z jiného důvodu Facebooku nevyhnete, stanovte si přesně daný čas, po který je používáte (doporučuji 20 minut denně) a vyhýbejte se příspěvkům a skupinám s velkým počtem komentářů.
  3. Soustřeďte se na práci: dělejte operativu, ale snažte se také plánovat přinejmenším ve střednědobém horizontu. Konec světa s trochou štěstí nepřijde a není nutné být po konci krize psychicky zdevastován.
  4. Soustřeďte se na lidi: pokud můžete být ostatním užiteční, snažte se o to. Užitečností se nemyslí pouze pomáhat lidem, ale především a zejména být pozitivně, či alespoň konstruktivně naladěni.
  5. Uvědomte si, že problémy globálního charakteru neovlivníte a že pokud se budete soustředit pouze na ně, pouze si ublížíte. Naproti tomu, co ovlivnit můžete velmi dobře, je váš vlastní život.
  6. Snažte se, je-li to možné, zcela vyhnout tzv. konzumujícím emocím, což je zejména vztek, zášť, nenávist a strach; je lhostejno ke komu nebo proč je pociťujete.
  7. Předpokladem zvládání stresu je dostatek, ne však nadbytek spánku, a především pravidelný pohyb, nejlépe ve venkovním prostředí.

 

Blíží se jaro. To znamená více světla, tepla, teplejší osvětlení. Začátek vegetačního období, tedy zeleň. To vše má na naši psychiku přirozeně pozitivní vliv; máme více energie, jsme více motivováni, máme sklon vidět věci více pozitivně. Buďme za to rádi.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2022 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520