10. 5. 2021   PhDr. Vojtěch Bednář

Jedním z nežádoucích důsledků pandemie na práci je mimo jiné to, že řada zaměstnanců přišla o své benefity. Co to znamená, a jaké důsledky může mít tento stav pro budoucnost?

Že proti pandemická opatření dopadla na všechny aspekty našich životů je věc nad slunce jasná. Jedním z dopadů, o kterém se doposud příliš nemluvilo je výpadek benefitů.

Před začátkem pandemie panoval, a stále panuje, nedostatek lidí na trhu práce. Novým zaměstnancům se tak nabízely neustále rostoucí mzdy, ale také stále širší škála nefinančních možností, benefitů, výhod.  Nikoho nenapadlo, že právě tyto benefity se mohou stát motivační pastí.

Zavádění opatření výrazně omezilo možnosti zaměstnanců čerpat, co jim bylo přislíbeno. Vláda uzavřela služby, sport, divadla, kina a v podstatě veškerou kulturu. Vouchery a partnerství s poskytovateli těchto služeb tedy ztratily hodnotu. Firmy navíc přijaly celou řadu interních opatření. Tato opatření omezovala a omezují pohyb lidí uvnitř firem i na pracovištích. Jejich vedlejším důsledkem bylo, že se mnoho dalších benefitů stalo nerealizovatelných, takže i když třeba nebyly formálně zrušeny, zaměstnanci je nemohou využívat.

Pokud tento stav trval krátce, nepředstavoval problém. Lidé chápali, že za probíhající pandemie jednoduše není možné provozovat sport nebo třeba využívat služeb maséra. Jestliže ale trvá řádově měsíce, problémem je. Zaměstnanci pochopí, že to, co nemohli využívat dříve v dohledné budoucnosti jednoduše nenadeženou, a tak i když vítanost jednotlivých benefitů relativně stoupá a své využití by našly i ty, které za normálních okolností stojí na okraji zájmu, nemožnost použít je zaměstnance frustruje. Totéž, co se týká nefinančních benefitů pak časem postihuje i ty další. Dovolená navíc ztrácí smysl, protože v podstatě není kam jet, flexibilní pracovní doba padá za oběť nutnosti obhospodařit děti kterým nefunguje škola a tak dále.

Důsledkem je, že se zaměstnanci postupně stávají frustrovanými. Je to pomalu se zhoršující stav, který můžeme pozorovat na stoupajícím potenciálu konfliktů, a to jak mezi zaměstnanci, tak i směrem k managementu firem. Pokud tedy máte pocit, že jsou vaši zaměstnanci demotivovaní a že se na vás – vedení – dívají více kriticky než dříve, jedním z důvodů může být to, že díky pandemii nemohou čerpat věci, které jste jim slíbili. Jasným a jednoznačným impulzem, po kterém bychom měli reagovat je okamžik, kdy si zaměstnanci zdánlivě zcela nelogicky řeknou o zvýšení platu.

Co dělat s výpadkem benefitů? Minimální, co můžeme je ujišťovat naše lidi, že o nic nepřijdou, a že jak to situace umožní, budou moci čerpat vše, o co přišli. Pokud výpadek benefitů trvá dlouho, měl by management uvažovat o jejich kompenzaci – dát zaměstnancům něco, co je potěší, stimuluje a co mohou využívat i v omezených podmínkách. Co to může být? Velmi se v pandemii osvědčily vitaminové balíčky, věci pro „osobní wellness“, ale třeba také digitální náramky, nebo předplatné streamovacích služeb.

Hledáte-li způsob, jak motivovat zaměstnance a jak předejít jejich frustraci z výpadku benefitů, rádi vám pomůžeme.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2021 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520