20. 6. 2016   PhDr. Vojtěch Bednář

Ve své praxi se často setkáváme s druhem nešťastných manažerů, kteří byli povýšeni, protože jsou odborníci, ale bohužel to neumí s lidmi. I když jím dovedeme pomoci, odbornost není jediná věc, na kterou bychom se při volbě manažera měli dívat.

Kandidátem na manažera, či vedoucího pracovníka se často stává nejlepší odborník. Člověk, který rozumí práci a je povýšen „za odměnu“. Paradoxně to velice často znamená, že svou práci přestane dělat, a místo ní se začne věnovat jiné, kterou do té doby neznal. Navrch dostane hromadu demotivační administrativy.  Proto jsme zastánci názoru, že povýšení za odměnu není vždy tím nejlepším. Jak ale vybrat kandidáta na manažera, na vedoucího pracovníka?

 1. Určitě by měl rozumět práci. I kdyby bylo možné vykonávat vedoucí funkci bez znalosti problému, člověk, který jí nemá, nikdy nezíská respekt. Špičkového odborníka ale povýšením spíše ztratíme, než abychom ho podpořili. Proto doporučujeme jej ocenit jinak, ale chce-li, nechat ho dělat jeho práci.

 2. Měl by mít komunikační dovednosti, pasivní, nebo dokonce introvertní manažer je morem každého týmu. Manažer se musí umět domluvit, komunikaci by měl aktivně vyhledávat a měl by mít schopnost vyjednávat. Tu poznáme tak, že je schopen v dílčích věcech ustupovat, aby dosáhl koncepčního vítězství. Současně platí, že největší drbna nebývá nejlepší vedoucí, protože

3. Má mít autoritu u podřízených ne proto, že je nositelem funkce, ale proto, že si ji dokáže získat. Zvláště tam, kde jsou podřízení tvoření více kvalifikovanými profesemi je podstatné, aby manažer za standardních okolností nepoužíval sílu, ale argumenty. Charisma není podstatné, a pokud ho má, je pro nás volbou až po předchozích bodech. Není totiž nic horšího, než nekompetentní charismatik.

4. Musí umět upozadit vlastní zájmy. Mnoho manažerských rozhodnutí manažer nedělá proto, že to tak chce on, ale proto, že je to dobré pro tým a pro firmu dokonce tehdy, když jsou nevýhodná pro něj samotného. Pokud kandidát tuto schopnost nemá, nemá co dělat na vedoucí pozici.

Výše uvedené čtyři body jsou orientační, ale to je účel, mají soužit k orientaci. Hledáte-li manažera, nehledejte zásluhy. Hledejte člověka, který bude co nejvíce vyhovovat tomu, jaký by měl být manažer.  Pokud nevíte, zda zvolit, nebo potřebujete pomoci, obraťte se na nás, rádi vám pomůžeme.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2021 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520