25. 4. 2016   PhDr. Vojtěch Bednář

Dost možná jste také, jako mnoho dalších, denně bombardováni nabídkami manažerských poradců, konzultantů a koučů, kteří vám chtějí pomoci s firemní kulturou. Co by měl umět poradce, který nám skutečně stojí za spolupráci?

Poradce, odborník na vedení a na firemní prostředí a kulturu může být dnes prakticky kdokoli. Ne každý, kdo se tak označuje je ale skutečně schopen vám pomoci, na druhé straně jen proto, že někdo nemá to či ono ocenění ještě neznamená, že je zde důvod jej zavrhnout. Z našeho pohledu, poradců Firemního sociologa, by kvalitní konzultant měl umět toto:

I když nad ním někteří ohrnují nos, základem je a vždy bude vzdělání. Poradce je zodpovědná profese, a pokud jde o management a práci s prostředím ve firmě, je znalost psychologie a sociálních vztahů ve firmě základem čehokoli dalšího. Čtení populárně naučných serverů nestačí, je potřeba více.

Poradce by měl mít zkušenosti, a to pokud možno nejenom z firem oborově podobných té vaší. Práce konzultanta je z velké části „nasáváním“ informací z prostředí, kde se vyskytuje. Pozitivní inspirace může přijít z překvapivých míst, a člověk, který strávil dvacet pět, jakkoli úspěšných let, na jediné pozici vám je nepřinese.

Spolupráce s poradcem v žádném případě není o tom, že klient poslouchá příval cizí řeči a rad a ty pak poctivě plní, a už vůbec ne o tom, že poradce řeší problém za něj. Je to oboustranný dialog, kdy obě strany musí velkou část času naslouchat. Pokud konzultant nenaslouchá, anebo „nejlépe ví, jak na to“, je s ním něco v nepořádku.

Ani ten nejlepší konzultant vám také nepomůže, pokud si jednoduše nerozumíte. Ne každý je sympatický každému, ale pokud máte pocit, že váš poradce je člověk výrazně jiné nátury než vy sami, pak je dost možné, že nepomůže ani vaší firmě. To neznamená, že byste s ním měli být osobními přáteli, ale naše zkušenosti ukazují, že minimum sympatií je nezbytné.

Přejeme vám jen tu nejlepší volbu poradců. Pokud zvolíte nás, budeme rádi.

 

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2019 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520