6. 10. 2014   PhDr. Jan Drahoňovský

Jistě jste již narazili na problém, že jste dostali výborný nápad, který byste rádi zrealizovali, nicméně nemůžete nebo nechcete se mu věnovat v dohledné době, ale až jednoho dne. Některé nápady je zkrátka třeba nechat dozrát jako víno. Jenže co si s nimi počít?

Dejme tomu, že vás vprostřed běžné práce napadne, že byste mohli udělat zcela nový projekt. Anebo vás napadne jen malý zlepšovák. Anebo jenom taková drobnost, jako že by bylo dobré výhledově udělat pořádek v garáži. Ani jedno z toho není vyloženě úkol, který byste museli udělat neprodleně, ba ani příští týden, protože toho teď máte nad hlavu. Jenže zapomenout se vám to taky nechce. 

Co si s nimi vlastně počít? Doporučuji nespoléhat na svou paměť a zapsat si je. Jistě, mohou to být blbosti. Na druhou stranu, velkolepá díla vznikají mnohdy z nápadů, které jsou jen nepatrnými semínky.  Užitečnost nápadu nejsme obvykle schopni posoudit v momentě, kdy nás napadne. Napsat tedy ano, jenže kam?

Pokud máte nějaký sofistikovaný kroužkový diář, nabízí se velmi jednoduchá varianta. Jednoduše si v něm vyhraďte sekci jen a pouze na nápady. V žádném případě si nápad nepište pod aktuální den, nebo do seznamu úkolů, obzvláště když si nejste jisti, jestli jej vůbec někdy budete realizovat. Některé věci zkrátka potřebují dozrát. Diář tedy představuje poměrně efektivní metodu rychlého poznamenání si nápadu. Jakmile si jej zaznamenáte, v ten moment jej můžete s klidem pustit z hlavy a vrátit se k němu později. Možným řešením je i nadiktování si nápadu do diktafonu. Ovšem pouze v případě, že si jej později přepíšete do diáře nebo do nějakého souboru. Nápady lze poměrně efektivně zaznamenávat ve formě poznámek do mobilního telefonu. Proč ne.

Pokud se jedná o širší nápady (např. námět na článek), doporučuji ihned, dokud máte inspiraci, si otevřít textový editor (skvělý je Wordpad nebo nějaký podobný bez zbytečných formátovacích funkcí) a základní myšlenky si tam zapsat. To by vám nemělo zabrat více jak pět minut. Můžete si je uložit do adresáře Nápady (nikdy ne na plochu). (Také si můžete nápad graficky znároznit jako náčrtek, ať už v počítači nebo na kus papíru - v tom případě si vytvořte složku Nápady.)

Pak Wordpad zavřete a pokračujte ve své aktuální práci. Není potřeba se k tomu vracet, protože se jedná toliko o nápad, nikoli o úkol. Kdy se z nápadu stává úkol nebo dokonce projekt? Až tehdy, když se k tomu rozhodnu, ne dřív! Toto rozhodnutí neuspěchejte, obzvláště když si nejste jisti, jestli na takový projekt máte zdroje – především čas a energii. 

Každý z nás má nápady. A každý z nás má občas i skvělé nápady. Výjimeční lidé se od průměrných jedinců odlišují nikoli výjimečností svých nápadů, nýbrž jejich realizací. A to můžete i vy. Ale dobře zvažujte, kam svůj čas a své zdroje nasměrujete. Doporučuji zavést si uzlové časové body, ve kterých systematicky a kriticky důkladně zhodnotíte všechny své doposud nastřádané nápady. Takovými přirozenými uzlovými body jsou: období mezi Vánocemi a Novým rokem, Dušičky, vlastní narozeniny, poslední týden prázdnin, Velikonoce, anebo jednoduše konec každého měsíce, či nedělní podvečer. Frekvenci a hloubku tohoto zhodnocení nápadů nelze předepsat, protože každý jsme v tomto směru jiný. Důležité, abyste si tento návyk osvojili. Každý z nápadů je vhodné nechat nějakou dobu uležet, abyste měli odstup. A potom se rozhodnete pro jednu věc z následujících:

  • Nápad je blbost, můžete jej s klidem zapomenout.
  • Necháte ho zatím spát.
  • Přidáte si k němu další myšlenky nebo sloučíte dva nápady do jednoho, a necháte to být.
  • Nápad přiřadíte do již existujícího projektu jako úkol.
  • Vytvoříte z něj úkol a zařadíte jej do svého týdenního plánu (pouze pokud jej chcete a jste schopni příští týden skutečně stihnout).
  • Vytvoříte z něj náčrt projektu s dílčími úkoly a určíte si časovou rozvahu (např. od příštího měsíce začnete dělat na prvním úkolu a projekt chcete mít do roka hotový).

Všimněte si, že pouze v případě posledních dvou bodů si vytváříte závazek, tedy smlouvu se sebou samým. Jinak je to pouze nápad a ten vás k ničemu nezavazuje. Není tedy ani potřeba mít výčitky svědomí, že to neděláte. Jaký je rozdíl mezi nápadem zhubnout a projektem hubnutí? V tomto pojetí setsakramentský. Ve druhém případě byste si totiž měli rozpracovat plán, v němž budou konkrétní úkoly a průběžně kontrolovat jejich úspěšnost.

Pouze plnění úkolů přináší výsledky, nikoli snění o nich. Pokud si tedy nejste jistí, že do toho chcete jít, nezavazujte se k tomu (jinak se budete jen zbytečně trápit), ale nazvěte to pravým jménem – jako nápad.

 

Přeji vám hodně úspěchů!

 

P.S. Pokud je vaší náplní opravdu tvůrčí umělecká činnost, platí pro vás mírně pozněněná pravidla, o tom však někdy příště…

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2021 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520