20. 1. 2014   PhDr. Jan Drahoňovský

Znáte ten pocit svěžesti a čistoty, když se přestěhujete do nového ještě nevybaveného bytu? Má to v sobě cosi kouzelného! Ve vzduchu jiskří očekávání, spousta nápadů, a všechno jde jako by samo. Čím je to zapříčiněno? Není tam totiž nic starého – nevyřízeného, co by rozptylovalo vaši pozornost, naopak je zde volnost podporující vaši přirozenou tvořivost. Nedal by se tento princip nějakým způsobem uplatnit i ve vašem běžném pracovním životě? Ovšemže dal! Pusťme se do magie úklidu!

Možná jste viděli scifi-thriller Všemocný. Nebudu zde diskutovat kvalitu snímku, pouze bych rád poukázal na jeden zajímavý moment: Když si hlavní hrdina vzal syntetickou drogu, která mu umožnila používat jeho mozek na 100%, co udělal jako první? Namísto toho, aby se pustil do psaní své novely, které tak dlouho odkládal, nejprve provedl dokonalý úklid bytu, což mu zabralo zhruba půlku noci. Ve skutečnosti si počínal velmi rozumně. Pokud by se dal rovnou do práce, velmi pravděpodobně by jeho mysl byla rozptylována všudypřítomným nepořádkem.

Položme si otázku, co je vlastně nepořádek a jakým způsobem vzniká. Nepořádek je tvořen především tím, co jsme měli udělat, a neudělali. To je velmi důležité pro pochopení celého procesu! Představte si, že vám do kastlíku s poštou přijde nový příkaz seshora, který je koncipován velmi všeobecně a není vám zcela jasné, co v tom máte udělat za úkol. Co uděláte? Pokud jste jako většina lidí, papír si položíte někde na stůl s tím, že se na to podíváte později, neboť teď musíte řešit „důležitější věci“. Toto je sice velmi běžný i pochopitelný přístup, jenže to vás dál neposune! Pokud se chcete soustředit na skutečně důležité věci a nerozptylovat se prkotinami, budete si muset okolo sebe uklidit – a to ve všech ohledech. Dám vám pár tipů, jak začít.

Bude to bolet, bude to stát určité množství času a energie, pro vaše okolí budete možná působit nepochopitelně, ale výsledek bude stát za to, to vám garantuji! A investovaný čas i energie se vám vrátí v podobě klidu a uvolnění, jaké jste už možná dlouho nezažili. Je též dost dobře možné, že vaše obliba pracoviště po tomto zásahu prudce vzroste. A zvládnete to i vy.

V prvé řadě si na to vyhraďte celý pracovní den, kdy nepředpokládáte mnoho vyrušení. V tomto ohledu jsou naprosto úžasné pracovní soboty nebo dny mezi svátky. Je též možné si úklidový den naplánovat na některý z pátků a veškerou nutnou práci jednoduše stihnout do té doby. Začneme tím, že uděláme ještě mnohem větší nepořádek, než je ten stávající.

Nebojte se všechen nábytek odsunout ode zdi a důkladně zamést a vytřít podlahu. Při té příležitosti se podívejte, které kusy nábytku doopravdy potřebujete. Je až neuvěřitelné, jak mají někteří lidé kancelář zarovnanou různými skříňkami, poličkami a nadbytečnými křesly, a přitom by jim stačil stůl, jedna židle a knihovnička. Většinou se jedná o pozůstatek z minulosti např. po vašem předchůdci. Nelitujte námahy a zbavte se všeho nepotřebného nábytku. Pokud máte tu možnost, pořiďte si nějaký nový kus. Především doporučuji sundat nadbytečné poličky ze zdí (vyvolávají pocit stísněnosti) a následně nechte zasádrovat díry ve zdi. Není náhodou potřeba už vymalovat? Pokud ano, neodkládejte to na „lepší časy“, proveďte to naráz. Doporučuji vymalovat barevně, nezůstávat u strohé bílé. Každému vyhovuje něco jiného, jen bych se vyhnul křiklavým či příliš tmavým barvám. Zkuste se zamyslet, jestli by neprospělo jiné – funkčnější uspořádání nábytku, aby se vám lépe pracovalo a zároveň abyste měli v místnosti pocit vzdušnosti a harmonie. Pokud si nejste jisti, jak na to, zainteresujte do tohoto procesu kolegy (a především kolegyně), uvidíte kolik lidí je ochotno zanedbávat své pracovní povinnosti, jen aby vám poradili, jakou máte zvolit barvu na zeď). Není pravda, že prostředí nás neovlivňuje, vliv uspořádání věcí okolo a barev byl prokázán experimentálně v mnoha studiích psychologie práce a koreluje s pocitem pohody i s celkovou výkonností!

V mezičase nejspíš zjistíte, že máte podezřele mnoho papírů, dokumentů a knih, do kterých jste se možná ani nikdy nepodívali. Já vím, že se vám do toho nechce, ale zkuste přemoci tento odpor a naprosto všechno vyndat ze skříní a šuplíků. Při tom nezapomeňte vytřít prach. To je velmi důležité, neboť prach symbolizuje neužívání, mrtvý prostor a lenost. Na čem je prach, to se vám nebude chtít vzít do ruky a bude vás to podvědomě znervózňovat. A potom si projděte věci, které jste vyndali z šuplíků. Nastane nesmiřitelný čas vyhazování nepotřebné veteše.

Více příště…

Líbilo se? přečtěte si první díl  a třetí díl tohoto seriálu

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520