25. 8. 2025  

Naše firma byla před dvěma roky odkoupena zahraniční společností. Ta teď zásadním způsobem mění svou strategii, což je potřeba nějak vysvětlit zaměstnancům, neboť to bude mít vliv na jejich práci. Nevíme ale jak na to.

odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

Především je potřeba si říct, že i když změny strategie nejsou ničím příjemným, patří k běžnému životu každé firmy a mohou být způsobeny mnoha jinými důvody než jenom změnou vlastníka. Základním předpokladem jejich úspěšného vysvětlení zaměstnancům je jednak to, abychom měli spolehlivý komunikační kanál, kterým je můžeme oslovovat a jednak , abychom vůči nim měli sami jasný a konzistentní postoj. Že zkušenost lze říct, že není šťastné, když je zdejší management nadšeným propagátorem všech nápadů zahraničního vlastníka, protože tím u zaměstnanců ztrácí kredibilitu, na druhé straně ale nesmí být jejich odpůrcem. Optimální postoj by se dal popsat jako profesionální a podporující.

Nebývá funkční snažit se všem zaměstnancům vysvětlit složité ekonomické nebo filozofické pozadí firemních vizí, protože mu nebudou rozumět a mohli by ho snadno dezinterpretovat, nebo dokonce pochopit jako snahu firmy je ponižovat. Co potřebují slyšet je co konkrétně nová strategie bude znamenat pro jejich práci, odměňování, pracovní podmínky, a především výhled do budoucna, který je odrazem bezpečí a stability.

Stejně důležité jako důsledky nové strategie, nebo dokonce ještě důležitější jsou důsledky její uplatnění do praxe. Lidem vysvětlíme, jaké konkrétní kroky budou podniknuty v rámci zavádění a zejména zda to budou kroky dočasné, nebo trvalé. Mějte na paměti, že dokonce i tehdy, když je nová strategie vnímána jako pozitivní, její implementace může znamenat mnoho nepříjemných a bolestivých změn a na ty je třeba zaměstnance připravit.

Snažte se důležité věci říkat opakovaně, ale pokud skutečně nejde o kritickou změnu či razantní zásah do pracovních podmínek, podávejte je ne jako něco mimořádného, ale jako „součást života“, která je prostě tak, jak je. Předejdete tím zbytečné fixaci pozornosti na věci, které si ji nakonec velmi často nezaslouží.

Odpovídejte na otázky a připravte se na to, že pokud vedení firmy dodalo přípravy „Q&A“, může se stát, že vám vůbec nepomohou, protože budete dostávat úplně jiné dotazy, než jaké jsou v nich a oproti nim mnohem praktičtější. Pokud neznáte odpověď, řekněte že neznáte, a že ji zjistíte.

Přejeme vám mnoho zdaru a stojíte-li před podobnou situací, rádi vám s ní pomůžeme.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 857

Yesterday 455

Week 1312

Month 20256

All 154092

Currently are 102 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions