25. 8. 2025
Naše firma byla před dvěma roky odkoupena zahraniční společností. Ta teď zásadním způsobem mění svou strategii, což je potřeba nějak vysvětlit zaměstnancům, neboť to bude mít vliv na jejich práci. Nevíme ale jak na to.
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
Především je potřeba si říct, že i když změny strategie nejsou ničím příjemným, patří k běžnému životu každé firmy a mohou být způsobeny mnoha jinými důvody než jenom změnou vlastníka. Základním předpokladem jejich úspěšného vysvětlení zaměstnancům je jednak to, abychom měli spolehlivý komunikační kanál, kterým je můžeme oslovovat a jednak , abychom vůči nim měli sami jasný a konzistentní postoj. Že zkušenost lze říct, že není šťastné, když je zdejší management nadšeným propagátorem všech nápadů zahraničního vlastníka, protože tím u zaměstnanců ztrácí kredibilitu, na druhé straně ale nesmí být jejich odpůrcem. Optimální postoj by se dal popsat jako profesionální a podporující.
Nebývá funkční snažit se všem zaměstnancům vysvětlit složité ekonomické nebo filozofické pozadí firemních vizí, protože mu nebudou rozumět a mohli by ho snadno dezinterpretovat, nebo dokonce pochopit jako snahu firmy je ponižovat. Co potřebují slyšet je co konkrétně nová strategie bude znamenat pro jejich práci, odměňování, pracovní podmínky, a především výhled do budoucna, který je odrazem bezpečí a stability.
Stejně důležité jako důsledky nové strategie, nebo dokonce ještě důležitější jsou důsledky její uplatnění do praxe. Lidem vysvětlíme, jaké konkrétní kroky budou podniknuty v rámci zavádění a zejména zda to budou kroky dočasné, nebo trvalé. Mějte na paměti, že dokonce i tehdy, když je nová strategie vnímána jako pozitivní, její implementace může znamenat mnoho nepříjemných a bolestivých změn a na ty je třeba zaměstnance připravit.
Snažte se důležité věci říkat opakovaně, ale pokud skutečně nejde o kritickou změnu či razantní zásah do pracovních podmínek, podávejte je ne jako něco mimořádného, ale jako „součást života“, která je prostě tak, jak je. Předejdete tím zbytečné fixaci pozornosti na věci, které si ji nakonec velmi často nezaslouží.
Odpovídejte na otázky a připravte se na to, že pokud vedení firmy dodalo přípravy „Q&A“, může se stát, že vám vůbec nepomohou, protože budete dostávat úplně jiné dotazy, než jaké jsou v nich a oproti nim mnohem praktičtější. Pokud neznáte odpověď, řekněte že neznáte, a že ji zjistíte.
Přejeme vám mnoho zdaru a stojíte-li před podobnou situací, rádi vám s ní pomůžeme.
