26. 3. 2018
Mám ve svém týmu zaměstnance, který aspiroval na vedoucí funkci, avšak tuto jsem obdržel já. Nerespektuje mne, pomlouvá, nenechá si ujít žádnou příležitost, jak mne pomluvit, anebo podrazit. V rámci práce se však jedná o odborníka, nerad bych se jej zbavoval.
odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář
Problém, o kterém píšete není příjemný, ale není ani neobvyklý. Nerespektující zaměstnanec může být třeba specialista (psali jsme o tom zde), nebo kdokoli, koho potřebujeme, ale kdo není ochoten akceptovat naši autoritu.
Jednotný a snadno použitelný postup, jak na něj neexistuje. Doporučujeme však
- Udělat si schůzku o samotě s tímto člověkem, jasně a srozumitelně mu vysvětlit, že já jsem jeho vedoucí, manažer, autorita. Zdůraznit, že v osobním životě si o mně může myslet co uzná za vhodné, ale v práci vyžaduji, aby mně respektoval.
- Nastavit problémovému člověku jasný a náročný sled úkolů, nejlépe takový, ze kterých se bude zodpovídat přímo mne. Spravedlivě, avšak důrazně hodnotit jeho postup. V případě úspěchů ocenit a odměnit (odměna patří mezi nástroje nepřímého prosazování autority).
- Promluvit s jeho kolegy, našimi podřízenými. Otevřené kritizování vedoucího většině lidí vadí, a tak je docela možné, že mezi nimi najdeme spojence, který bude ochoten problémové osobě říct a připomínat, že toto chování vadí nejenom nám, ale také vlastním kolegům. Toto „kopnutí ze strany“ bývá účinnější než kritika z pozice autority.
- Pokud zaznamenáme pozitivní změnu, promluvit s problémovým člověkem o jeho očekáváních a o tom, kam by svou práci rád dále ubíral (a co mu v tomto směru reálně můžeme nabídnout). Cílevědomé směřování pomáhá překonávat bariéry mezi lidmi.
Je důležité neztratit nadhled a mírně nadosobní přístup, a pokud dotyčná osoba jen šíří drby a pomluvy, nemá smysl řešit, co konkrétně ji na mne vadí – i kdybych to změnil, bude vadit něco jiného. Pokud projeví zájem o spolupráci, je dobře ji v tom stimulovat. Pokud však dlouhodobě spolupracovat nebude, není jiná možnost, než problémového člověka v prvním kroku přesunout na jinou pozici a ve druhém se ho zbavit. Lépe totiž ztratit jednoho člověka než důvěru všech.
Pokud vás trápí podobný problém, rádi vám pomůžeme.
Tímto tlačítkem nám dáte vědět, že se vám článek líbil. Nejde o sdílení na sociálních sítích.