5. 5. 2025
Co je a jak funguje Interim management? Kdo je Interim manažer, co musí splňovat a jak vám může pomoci? To vše se dozvíte od jednoho z nejpovolanějších.
Interim management (neboli "Management as a Service") představuje poskytnutí manažerských kapacit externím specialistou na určité období. Tento přístup se stal populárním v sedmdesátých letech v Nizozemí a postupně se rozšířil do Británie, dalších zemí západní Evropy i do USA. U nás se interim management začal více objevovat v druhé dekádě nového tisíciletí a postupně se vyvinul do plnohodnotné disciplíny a nástroje pro akceleraci firem.
Definičním znakem interim managementu je zaměření na řešení problému. Firmy mohou využívat interim manažery v situacích vyžadujících změnový, projektový, krizový nebo substituční management. Jakkoli substituční management (tzv. temporary replacement) byl původní formou interim managementu, dnes dominují změnové a projektové zakázky. Pod těmi si můžeme představit například firemní transformace (častá situace u rostoucích firem, které potřebují přejít na systémové řízení), řešení nástupnictví, latentní krize (nutnost včasné reakce na stagnaci či pokles), digitalizace firmy, zavádění nových výrob, procesů a podobně. Významnou a mediálně nejviditelnější součástí interim managementu je krizové řízení, kdy interim manažeři dokázali zachránit celou řadu firem.
Společným znakem všech situací pro využití interim managementu je kompetence a/nebo kapacita, kterou konkrétní firma v danou chvíli nemá. Formou interim managementu si ji může velmi rychle koupit jako službu.
Výhody interim managementu jsou mnohostranné. Interim manažeři přinášejí flexibilitu, rychlost, zaměření na výsledek, nezávislost a otevřenost v komunikaci. Díky jejich zkušenostem a erudici mohou firmy efektivně řešit latentní i akutní krize, změny pro budoucnost nebo řízení časově omezených projektů. Kromě výše uvedených výhod přináší interim manažer do firmy také situační zkušenosti. Stálí zaměstnanci jsou typicky oboroví specialisté, s krizí či zásadní změnou se potkávají jednou za několik let. Pro interim manažera je to denní chleba – interim manažer je specialistou na řešení dynamických situací.
Interim manažer je orientován na splnění mise; dá se přirovnat ke speciální jednotce, nasazené na konkrétní úkol. Interim manažer přináší do firmy žádoucí energetický impuls a poskytuje nezávislý pohled: jde mu o splnění mise, ne o vytvoření teplého místečka.
Tip: Více o autorovi najdete na stránce www.sevcik.biz
Obecně platí, že doporučeným minimálním věkem pro interim manažera je čtyřicítka – interim manažer totiž má mít zkušenosti ideálně z více firem a oborů. Jinými slovy, má mít něco odžito, jak lidsky, tak profesně. Typický evropský interim manažer je muž ve věku 56 let se zkušenostmi z C-level role.
Interim management je ideálním řešením pro firmy, které potřebují rychle a efektivně reagovat na změny a výzvy; je to nástroj pro transformaci a rozvoj firem i řešení latentních či akutních krizí. Interim management dodává kondenzované zkušenosti a nejlepší praxe vyzkoušené v mnoha firmách napříč odvětvími.
