5. 5. 2025  

Co je a jak funguje Interim management? Kdo je Interim manažer, co musí splňovat a jak vám může pomoci? To vše se dozvíte od jednoho z nejpovolanějších.

Interim management (neboli "Management as a Service") představuje poskytnutí manažerských kapacit externím specialistou na určité období. Tento přístup se stal populárním v sedmdesátých letech v Nizozemí a postupně se rozšířil do Británie, dalších zemí západní Evropy i do USA. U nás se interim management začal více objevovat v druhé dekádě nového tisíciletí a postupně se vyvinul do plnohodnotné disciplíny a nástroje pro akceleraci firem.

Definičním znakem interim managementu je zaměření na řešení problému. Firmy mohou využívat interim manažery v situacích vyžadujících změnový, projektový, krizový nebo substituční management. Jakkoli substituční management (tzv. temporary replacement) byl původní formou interim managementu, dnes dominují změnové a projektové zakázky. Pod těmi si můžeme představit například firemní transformace (častá situace u rostoucích firem, které potřebují přejít na systémové řízení), řešení nástupnictví, latentní krize (nutnost včasné reakce na stagnaci či pokles), digitalizace firmy, zavádění nových výrob, procesů a podobně. Významnou a mediálně nejviditelnější součástí interim managementu je krizové řízení, kdy interim manažeři dokázali zachránit celou řadu firem.

Společným znakem všech situací pro využití interim managementu je kompetence a/nebo kapacita, kterou konkrétní firma v danou chvíli nemá. Formou interim managementu si ji může velmi rychle koupit jako službu.

Výhody interim managementu jsou mnohostranné. Interim manažeři přinášejí flexibilitu, rychlost, zaměření na výsledek, nezávislost a otevřenost v komunikaci. Díky jejich zkušenostem a erudici mohou firmy efektivně řešit latentní i akutní krize, změny pro budoucnost nebo řízení časově omezených projektů. Kromě výše uvedených výhod přináší interim manažer do firmy také situační zkušenosti. Stálí zaměstnanci jsou typicky oboroví specialisté, s krizí či zásadní změnou se potkávají jednou za několik let. Pro interim manažera je to denní chleba – interim manažer je specialistou na řešení dynamických situací.

Interim manažer je orientován na splnění mise; dá se přirovnat ke speciální jednotce, nasazené na konkrétní úkol. Interim manažer přináší do firmy žádoucí energetický impuls a poskytuje nezávislý pohled: jde mu o splnění mise, ne o vytvoření teplého místečka.


Tip: Více o autorovi najdete na stránce www.sevcik.biz


Obecně platí, že doporučeným minimálním věkem pro interim manažera je čtyřicítka – interim manažer totiž má mít zkušenosti ideálně z více firem a oborů. Jinými slovy, má mít něco odžito, jak lidsky, tak profesně. Typický evropský interim manažer je muž ve věku 56 let se zkušenostmi z C-level role.

Interim management je ideálním řešením pro firmy, které potřebují rychle a efektivně reagovat na změny a výzvy; je to nástroj pro transformaci a rozvoj firem i řešení latentních či akutních krizí. Interim management dodává kondenzované zkušenosti a nejlepší praxe vyzkoušené v mnoha firmách napříč odvětvími.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora

Petr Ševčík

Petr Ševčík

Jako Interim Change Manager Petr působí coby lídr a realizátor firemních transformací a změn. Manažersky vstupuje do firem, které mají problémy ve výkonnosti, strategii či organizaci nebo potřebují nastartovat a řídit rozvoj.

více o autorovi
články autora


© 2025 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

Today 84

Yesterday 509

Week 1635

Month 2986

All 87124

Currently are 36 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions