24. 9. 2018   Mgr. Petr Hlušička

Vždy po určité době či při završení projektu je vhodné si najít čas na své podřízené a pobavit se o tom, jak vše probíhalo a co by se dalo zlepšit. V následujícím článku se budeme zabývat tím, jakým způsobem můžete postupovat.

Jedna z důležitých věcí, které může vedoucí pro své podřízené udělat je mimo jiné i to, že je schopen jim předat informaci, jak se jim daná práce v rámci projektu či určitého období dařilo, jak je vnímali a na co by jim doporučili se soustředit. Nejedná se pouze o zhodnocení, ale také o podporu jejich dalšího rozvoje a jejich motivaci.

V prvé řadě není od věci si o přístupu, úspěších i neúspěších vést záznamy. V průběhu doby řešíme příliš mnoho věcí, než abychom byli schopni podržet v hlavě všechny informace, které ke správné zpětné vazbě budeme potřebovat. A vyhneme se tak i časté chybě, kdy hodnotíme na základě posledního dojmu či krátkého úseku.

Mezi čtyřma očima

Samotné schůzce věnujte nejen vhodný čas, ale i prostor. V zásadě se nemusí jednat o dlouhý časový úsek, vždy záleží na konkrétním člověku. Nicméně vše by mělo probíhat mezi čtyřma očima, aby se dotyčný mohl soustředit na to co mu říkáte, a ne kdo všechno to slyší.

Měl by se cítit v bezpečí a uvědomovat si, že se nejedná o kritiku, ale snahu vytvořit konstruktivní prostředí, kde se může zlepšovat.

Poskytněte prostor

V první fázi poskytněte zaměstnanci prostor pro vlastní zhodnocení, co v daném období proběhlo a jak to vnímal. Jaké úspěchy se mu povedly, co mu šlo a co se mu naopak nepovedlo a v čem má slabiny. S tím je spojené také to, že by měl sám navrhnout opatření, jak jim předcházet a co případně potřebuje od Vás, aby se mohl zlepšit.

V okamžiku, kdy sám přijde s bodem, který se mu nepodařil, tak k němu bude přistupovat více konstruktivně a s vůli ke změně. Kdybyste mu danou negativní zpětnou vazbu dávali vy, tak je vyšší pravděpodobnost, že se může stavět do obrany.

Zpětná vazba

Následně mu sami můžete sdělit svůj pohled, a to i s případnými návrhy na zlepšení. Buďte konkrétní a uvádějte případně i situace, kdy k daným bodům došlo. Vždy se snažte zakončit v pozitivním duchu a s konstruktivními výstupy na co se dotyčný může zaměřit.

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora


© 2018 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520