27. 12. 2012   PhDr. Vojtěch Bednář

Je po vánocích. Kapr byl sněden, kolekce na stromku vyrabována a v našich duších je v lepším případě klid a mír. Bohužel nejen kila navíc jsou následkem, který po nich můžeme velmi dlouho nést. Jedním z horších je upřímná snaha o obdarování zaměstnanců.

Dorazil k vám do firmy ježíšek? A pokud ano, byl štědrý ke všem stejně, nebo ke všem podle jejich zásluh? Pokud je to druhé blíže realitě, kdo rozhodoval o tom, kdo je více, a kdo méně zasloužilý?

Vánoce jsou jedním z mála okamžiků nejen v kalendářním roce, který můžeme využít k tomu, abychom obdarovali toho, na koho nám záleží, kdo je pro nás důležitý, nebo komu chceme prostě ukázat, že má naši pozornost. Jsou-li tím obdarovaným zaměstnanci, musíme si uvědomit, že ježíškem jsme v tomto případě my, a že důsledky našich činů mohou trvat mnohem déle, než jen do konce vánoční dovolené.

Protože pokažený vánoční dárek je prakticky nemožné napravit, pojďme se nyní alespoň podívat na to, zda jsme při jeho volbě postupovali tak, aby důsledky byly pro nás co nejvíce pozitivní, a aby se snížila pravděpodobnost toho, že se náš vánoční dárek stane našim vánočním peklem.  Zda jsme byli tím správným Ježíškem. Je to snadné; v několika otázkách.

                                                                                   

Všem stejně?

Pokud jsme se rozhodli obdarovat všechny naše podřízené stejným způsobem, a ve stejném rozsahu, podpořili jsme pravděpodobně jejich morálku, pokud tedy při pohledu na ono reklamní tričko, propisovačku a hrníček s logem naší firmy neskřípají zuby a nevyčítají nám, že vzhledem k Ferrari, ve kterém se (v jejich očích) vozíme, jsme si mohli dovolit více, zvlášť když nám na to Ferrari vydřeli oni. Že by nepatrné zvýšení hodnoty dárku znamenalo podstatný nárůst nákladů? Nevysvětlíte. Pokud ovšem dárek nebyl zcela marginální, je možné, že nyní máte, na několik dnů, pověst grantů. Vaši podřízení vás budou chválit a adorovat ovšem pozor; včerejší rekord je zítřejší norma, takže příští rok se od vás bude očekávat víc. Nebo už na velikonoce.

 

Nejlepšímu?

To klubko rukou a nohou, ze kterého sem tam vypadne roztrhaný kus šatstva, či zub, jsou vaši podřízení, kteří spravedlivě trestají jednoho nejlepšího, který byl poctěn tou ctí, že jste jej vánočně obdarovali. Je jedno, zda ostatní dostali propisovačku, nebo úhledně zabalené nic. Prostě a jednoduše právě on byl obdarován, ale v očích svých kolegů si to nezasloužil. A ti mu pak budou dělat peklo. Že si podle vás dar naopak zasloužil velmi? Možná ano, ale je z klubka, které se podezřele blíží oknu (jsme ve čtvrtém patře) je patrné, že jste to nepříliš dobře komunikovali.

 

Vůbec nikomu?

Pokud Ježíšek vaši firmu minul, sem tam někdo zatlačí slzu, ale s nejvyšší pravděpodobností se nic nestane; konečně pro mnohé je dneska dárek už jen to, že tu práci mají. Je ale možné, že jste prošvihnuli docela pádnou příležitost udělat něco pro své podřízené, co sice nebude znamenat okamžitý nárůst jejich výkonu, ale co dlouhodobě pomůže, a taky, pokud se tito dostanou do kontaktu s kolegy z jiných firem, a ti obdarování byli, může jejich výkon naopak klesnout, protože právě zažívají frustraci. Zvlášť, pokud jde o firmy z podobného oboru podnikání.

 

Ústně a symbolicky

Je jako by se nestalo. Pokud jste ovšem cokoli slíbili, dávejte pozor na to, aby byl slib splněn. Vánoční sliby jsou totiž brány jako podstatně závaznější, než jakékoli jiné. Proto pozor na ně; vaši zaměstnanci si pamatují i to, co vy už dávno ne.

 

Tip: Líbil se vám článek? Přečtěte si druhý díl 

 

Přejeme vám dobrou volbu při výběru vánočního dárku svým zaměstnancům. A také hodně úspěchů při jeho vysvětlování. Umění dobře prodat je více, než možnost darovat drahé věci. I maličkost s ním nabývá hodnoty klenotu. Tak ať jste úspěšní!

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Učím manažery na všech úrovních pracovat s lidmi tak aby firmu vnímali jako součást svého života, aby jejich práce byla efektivní, smysluplná a naplňovala potřeby firmy i jich samotných.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2022 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520