• About us
  • 1. 10. 2018  

    Jsem ředitel výrobního závodu s řádově stovkami zaměstnanců.  Před přibližně rokem jsme rozjížděli velkou zakázku, u její příležitosti jsem zaměstnancům přislíbil řekněme benefit, vlastně jde o investici uvnitř firmy, která má zlepšit prostředí. Zakázka byla splněna, ale bohužel nejsem sto splnit i to, co jsem slíbil, a mezi zaměstnanci je to teď velké téma. Jak byste postupovali?

    odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

    Nesplnitelný slib o kterém píšete je velký problém, a na Firemním sociologovi jsme se mu již věnovali například v této případové studii. Předpokládám že v tomto případě nebylo slíbeno jednotlivci nebo týmu, ale celému závodu, tj. mnoha lidem a předpokládám že otevřenou cestou (v médiu, které oficiálně řídí firma).

    Pokud je to tak, lidé vědí, že nyní byly splněny podmínky slibu, a očekávají, že bude splněn i jeho předmět. Nejhorší věc, kterou můžete vůbec udělat je začít se před nimi skrývat. Ideální řešení bohužel neexistuje a nemůžeme garantovat ani co udělá následující návrh, ale doporučovali bychom postupovat přibližně takto:

    1. Oslovte své zaměstnance s využitím toho média, které jste použili k dání nyní nesplnitelného slibu.

    2. Sdělte jim, že si jej uvědomujete (zopakujte jej). Sdělte jim, že víte o tom, že podmínky pro něj byly naplněny.

    3. Řekněte jim, že slib samotný bohužel momentálně nemůžete splnit, ale že jej registrujete, a že se jej budete snažit naplnit v dohledné budoucnosti.

    4. Nabídněte jiný benefit nejlépe ze stejné oblasti z jaké je nesplnitelný slib, ale takový, který je ihned dosažitelný.

    5. Řekněte, že jste otevřeni otázkám a přístupni diskusi na toto téma.

     

    Takto zformulovanou informaci je potřeba k lidem dostat souběžně jak médiem, které bylo použito pro původní slib, ale také prostřednictvím vedoucích, s nimiž přicházejí do každodenního styku (nejlépe s krátkou prodlevou). Následně by měli vidět, že něco hmatatelného skutečně obdrží i když to nemá hodnotu původního slibu, a až to budou dostávat, je nezbytné jim zopakovat, že původní slib nebyl zapomenut.

    Je pravděpodobné, že v krátkodobém horizontu se kritika „neplnění slibů“ ještě zhorší, ale už střednědobě by mělo nastat uklidnění. Pokud neuděláte nic, je možné, že téma po nějaké době „vyšumí“, ale později se může vrátit a to v období, kdy vám to bude nejméně příjemné.

    Pokud si nejste jisti řešením, nevíte, zda je vhodné, nebo jaké může mít následky, rádi vám pomůžeme osobně.

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520

    Today 138

    Yesterday 278

    Week 1776

    Month 9921

    All 18229

    Currently are 109 guests and no members online

    Kubik-Rubik Joomla! Extensions