• About us
  • 26. 3. 2018  

    Mám ve svém týmu zaměstnance, který aspiroval na vedoucí funkci, avšak tuto jsem obdržel já. Nerespektuje mne, pomlouvá, nenechá si ujít žádnou příležitost, jak mne pomluvit, anebo podrazit. V rámci práce se však jedná o odborníka, nerad bych se jej zbavoval.

    odpovídá: PhDr. Vojtěch Bednář

    Problém, o kterém píšete není příjemný, ale není ani neobvyklý. Nerespektující zaměstnanec může být třeba specialista (psali jsme o tom zde), nebo kdokoli, koho potřebujeme, ale kdo není ochoten akceptovat naši autoritu.

    Jednotný a snadno použitelný postup, jak na něj neexistuje. Doporučujeme však

    • Udělat si schůzku o samotě s tímto člověkem, jasně a srozumitelně mu vysvětlit, že já jsem jeho vedoucí, manažer, autorita. Zdůraznit, že v osobním životě si o mně může myslet co uzná za vhodné, ale v práci vyžaduji, aby mně respektoval.
    • Nastavit problémovému člověku jasný a náročný sled úkolů, nejlépe takový, ze kterých se bude zodpovídat přímo mne. Spravedlivě, avšak důrazně hodnotit jeho postup. V případě úspěchů ocenit a odměnit (odměna patří mezi nástroje nepřímého prosazování autority).
    • Promluvit s jeho kolegy, našimi podřízenými. Otevřené kritizování vedoucího většině lidí vadí, a tak je docela možné, že mezi nimi najdeme spojence, který bude ochoten problémové osobě říct a připomínat, že toto chování vadí nejenom nám, ale také vlastním kolegům. Toto „kopnutí ze strany“ bývá účinnější než kritika z pozice autority.
    • Pokud zaznamenáme pozitivní změnu, promluvit s problémovým člověkem o jeho očekáváních a o tom, kam by svou práci rád dále ubíral (a co mu v tomto směru reálně můžeme nabídnout). Cílevědomé směřování pomáhá překonávat bariéry mezi lidmi.

     Je důležité neztratit nadhled a mírně nadosobní přístup, a pokud dotyčná osoba jen šíří drby a pomluvy, nemá smysl řešit, co konkrétně ji na mne vadí – i kdybych to změnil, bude vadit něco jiného. Pokud projeví zájem o spolupráci, je dobře ji v tom stimulovat. Pokud však dlouhodobě spolupracovat nebude, není jiná možnost, než problémového člověka v prvním kroku přesunout na jinou pozici a ve druhém se ho zbavit. Lépe totiž ztratit jednoho člověka než důvěru všech.

     Pokud vás trápí podobný problém, rádi vám pomůžeme.

    Přihlásit odběr na LinkedIn

    PhDr. Vojtěch Bednář

    PhDr. Vojtěch Bednář

    Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Petr Hlušička

    Mgr. Petr Hlušička

    Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

    více o autorovi
    články autora

    PhDr. Jan Drahoňovský

    PhDr. Jan Drahoňovský

    Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

    Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

    více o autorovi
    články autora

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

    Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

    více o autorovi
    články autora


    © 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520