6. 11. 2017   PhDr. Vojtěch Bednář

Chcete, aby zaměstnanci inovovali, ale jím se do vymýšlení zlepšení nechce ani trochu? Co můžeme udělat proto, abychom podpořili ochotu našich zaměstnanců podílet se na inovacích? Nabízíme několik vyzkoušených tipů.

Strategie zlepšování, inovací a rozvoje v mnoha firmách počítá s tím, že návrhy a novinky přicházejí nejen o kreativního personálu, který za ně zodpovídá a je proto placen, ale také od výkonných zaměstnanců. Bohužel přesvědčit je k hledání zlepšení je nesnadné a kreativita se, jak se již mnozí manažeři tvrdě přesvědčili, nedá jednoduše přikázat. Co můžeme udělat proto, abychom podpořili ochotu zaměstnanců přicházet se zlepšeními? Více než 70% stimulace představují vnější podmínky, jen 30 manažerské působení.

Tip 1. Dosažitelná odměna

Prvním krokem k stimulaci zlepšování je nastavení systému odměn. Ideální je mít nastavený žebříček odměn za inovace, který je odstupňován dle jejich užitečnosti pro firmu, i pro samotné zaměstnance tak, že čím užitečnější inovace, tím vyšší odměna. Současně je ale potřebné, aby každý, kdo přijde s použitelným zlepšením byl reálně odměněn, a aby co nejvíce reálně vydaných odměn spadalo do „střední“ kategorie žebříčku. Ne každému se povede inovovat kolo, ale pokud je většina odměn ve škále nejnižších, přestávají působit stimulačně.

Odměnou za inovaci nemusí být jen peníze, naopak. Nefinanční odměna, úleva, nadstandardní dovolená a podobně jsou výbornými nástroji podpory inovací.

Tip 2. Podporujte inovace pracovního procesu

Mnoho firem za inovace ze strany zaměstnanců považuje pouze to, co sníží náklady nebo zvýší výkon. Pokud ale chceme stimulovat zaměstnance ke kreativitě, měli bychom podpořit jejich práci v tom, co dělají přirozeně nejlépe: ve snaze usnadnit si život. Inovace, které usnadňují práci, dělají ji pohodlnější a nebo zlepšují pracovní prostředí vesměs prvoplánově nepřinášejí úspory, ale nakonec se projeví ve vyšší efektivitě a konečně i výkonu. Měli bychom se je snažit podporovat, a to i tehdy, když z nich nevyplývá bezprostřední benefit.

Tip 3. Ukažte úspěšné

Autoři úspěšných inovací a ocenění si zaslouží být vidět, je však potřeba potřeba citlivý přístup, protože nástěnka cti se snadno stává vývěskou hanby. Pokud však zaměstnanci vidí své kolegy a vidí to, že oceněn byl někdo, kdo je jím blízký, nejlépe někdo „z provozu“, stimuluje je to k tomu, aby se o aktivitu pokoušeli i oni sami. Pokud většina inovací zůstává tzv. na ředitelství, nebo nápadnou měrou v jednom provozu, motivační efekt se vytrácí. Lidé by měli vidět, že autoři úspěšných zlepšení jsou ve skutečnosti úplně normální.

Tip 4. Nikdo nesmí být odmítnut

Kromě odměn a prezentace je také důležité to, jak vlastně s inovacemi z lidu pracujeme. Ne každý návrh, který se k nám dostane může být implementován do praxe, žádný by ale neměl být zcela odmítnut a nikdo nesmí mít pocit, že se s ním zodpovědná osoba nebaví, protože přinesl banalitu a nebo hloupost. Takový pocit se velice snadno přenese na ostatní zaměstnance a projeví tak, že ani oni nebudou ochotni se dělit o své inovace. Zvláště ve větších firmách je podmínkou fungující proces sběru a vyhodnocování návrhů, který musíme mít ještě předtím, než začneme inovace stimulovat.

Podpora inovací není snadná, ale dá se zvládnout s rozumným přístupem a dostatečnou trpělivostí. Pokud hledáte cesty, jak podpořit ochotu inovovat vašich zaměstnanců, rádi vám pomůžeme.

Přihlásit odběr na LinkedIn

PhDr. Vojtěch Bednář

PhDr. Vojtěch Bednář

Specializuji se na otázky vedení, motivování, řízení lidí ve firmách, vytváření a udržování firemní kultury. Pracuji s manažery a vedoucími pracovníky na všech úrovních a pomáhám jim pracovat s lidmi. Efektivně, smysluplně a přátelsky.

více o autorovi
články autora

Mgr. Petr Hlušička

Mgr. Petr Hlušička

Odborný psycholog zabývající se především aplikovanou psychologií v oblasti lidských zdrojů.

více o autorovi
články autora

PhDr. Jan Drahoňovský

PhDr. Jan Drahoňovský

Psychologické poradenství v rámci firmy i osobního života, školení, semináře

Témata: Komunikační pasti a bariéry, přesilové hry a manipulace, stresové zatížení, propojení práce a osobního života, existenciální dilemata apod.

více o autorovi
články autora

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Mgr. Jakub Oliva, LL.M.

Jako advokát s výlučnou specializací na pracovní právo jsem s našimi klienty absolvoval nespočetně kontrol ze strany inspekce práce, stejně tak jako mám za sebou nepřeberná jednání s odborovými organizacemi a soudní řízení týkající se pracovního práva (pracovní úrazy, nemoci z povolání, odstupné, neplatné výpovědi a okamžitá zrušení, spory z kolektivních smluv, diskriminace, náhrada škody aj.).

více o autorovi
články autora


© 2024 Firemní sociolog | ISSN 1805-6520