Akutní konflikt

10. 4. 2017 | Mgr. Petr Hlušička

Asi každý z nás se dostal do situace, kdy došlo k vyhrocenému konfliktu mezi lidmi. Ale jak na tuto situaci reagovat, když k ní dojde na pracovišti a vy jste vedoucí pracovník. Vedení a konflikty jsou od sebe neoddělitelné věci, při vzájemné interakci dochází k vypjatým situacím a je nutno je umět zvládat a řešit.

Prvním zásadou je si uvědomit, že není důvod se konfliktů obávat, že se jedná o přirozenou součást vztahů mezi lidmi. A je pouze na nás, jakým způsobem se bude daná situace odvíjet, zda konstruktivním či destruktivním. Naučte se řídit následujícími body, které Vám mohou pomoci dané situace zvládat.

Zásady předem

  • Konflikt je přirozený

Prvním zásadou je si uvědomit, že není důvod se konfliktů obávat, že se jedná o přirozenou součást vztahů mezi lidmi. A je pouze na nás, jakým způsobem s nimi budeme pracovat.

  • Čas a místo

Základem je zkrátit dobu mezi vznikem konfliktu a vstupem do konstruktivní diskuse. Čím dlouhodobější konflikt, tím je větší riziko k negativním dopadům a ke zhoršení mezilidských vztahů. Zároveň je důležité uvědomit si, že ve většině případů není dobré řešit danou situaci v okamžiku, kdy samotný konflikt propukne. V daném okamžiku vystupují na povrch emoce a nepanují ideální podmínky.

Je zásadní danou situaci zastavit a uklidnit. Následně určit samotný čas a místo, kde si společně sednete a danou záležitost budete řešit. To by mělo probíhat s dostatečným odstupem, aby emoce ustoupili a do hry vstoupil rozum. Samotná schůzka by měla probíhat mezi čtyřmi očima. Můžete tak zachovat tvář všech zúčastněných a neovlivňovat celý kolektiv.

 

Postup

Při řešení konfliktních situací je důležité dodržovat základní pravidla, která zvyšují pravděpodobnost pozitivního výsledku.

  • Vyjasněte si, že vaším společným cílem je nalézt řešení.

  • Mluvte konkrétních událostech a chování, NE o osobnosti druhého.

  • Naslouchejte a poskytněte prostor druhé straně vyjádřit svůj názor.

  • Identifikujte body na kterých se shodnete a v kterých ne.

  • Stanovte priority a body v kterých je potřeba najít řešení.

  • Navrhněte postup řešení a jeho plán.

Emoce

Snažte se uklidnit situaci a oprostit se od emocí, které nám nepomohou v řešení. Řešení konfliktní situace se nachází v její příčině a ne v emocích, které vyvolává. Vaším cílem je najít původní problém, který je příčinou a spouštěčem.

  • Udržte si racionální sebekontrolu a nadhled nad situací.

  • Nekřičte a nezvyšujte hlas.

  • Při komunikaci oceňte něco pozitivního na přístupu druhé strany.

  • Buďte schopni zhodnotit sebekriticky i vlastní jednání.

Komunikace

  • Každá strana má právo vyjádřit svůj názor a pohled na situaci.

  • Respektujte názor druhé strany, i když je odlišný. Naslouchejte, jak situaci vnímá.

  • Nehodnotíme a nekritizujeme protistranu.

  • Cílem není výhra, ale nalezení kompromisu.

Přistupujte ke konfliktům jako k situacím, které potřebují řešení. Nevytvářejte z nich prostor pro hádku či spor. Přiveďte zúčastněné k pracovnímu stolu, kde se budete společně snažit najít východisko a řešení příčin, které vás do daného bodu přivedli.

Ke konfliktům vždy přistupujte aktivně, nezavírejte před nimi oči. Naučte se o nich otevřeně komunikovat a diskutovat.


Pomáháme firmám pracovat s lidmi - Služby Firemního sociologa

Líbí se vám náše články? Zaregistrujte si náš e-mailový zpravodaj.


hlusicka-ctverec

Mgr. Petr Hlušička

HR odborný poradce – psycholog
další články autora >
více o autorovi >



Kontaktujte nás

powered by fox contact

Komentáře

  • Zatím bez komentářů

Zanechte svůj komentář

Host
sobota, červenec 22, 2017
0 znaků